Onze eerste vakanties reisden we samen met onze Suzuki GS500 onder andere door Frankrijk, Tsjechië, Slowakije en Hongarije. In 1995 gaan we naar India voor onze eerste vakantie buiten Europa. Vanaf dat moment hadden we echt de smaak van het reizen te pakken, en wilde meer avonturen. In 1999 nemen we beide ontslag en gaan op weg om onze dromen waar te maken

Op 4 augustus 1999 vertrokken we samen met een vriendin met de trein naar Rusland, Mongolië en China. Na twee maanden gaat Truusje richting Canada, en gaan wij naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Vol ongeloof staan we in de ijle lucht te staren naar het Potala. Door de sneeuw en over 5000 meter hoge passen gaan we over de Himalaya naar Nepal. 25 dagen lopen we de Annapurna ronde en gaan we naar het base camp om erna via de jungle van het Chitwan nationaal park naar India te gaan.

5 dagen zitten we op volle zee op een passagiersschip om vanuit Calcutta de Andaman eilanden te bereiken, om ons daar in onze hangmat tussen twee palmbomen in het paradijs te wanen. Op de 5 dagen dat we verder varen naar Madras besluiten we een Indiase 500cc Royal Enfield motor kopen om daar verder meer te gaan reizen.

In Tamil-Nadu rijden we via grote festivals, kleine festivals en grote zuurstok-tempels naar het zuidelijkste puntje om via de theeplantages van Kerala en achterna gezeten te worden door een wilde olifant in Karnataka komen we aan in Bombay waar we een week bij Indiase vrienden logeren.

Ennie de Enfield zit in de goederenwagon, en wij in de slaaptrein naar Nepal om daar een maand de meest fantastische festivals bij te wonen.

Via Noord India leren we Ceasar en de Dalah Lama kennen en komen we aan in Delhi waar we de motor 3 maanden achterlaten.

Na bijna een jaar reizen is het tijd voor vakantie in Thailand en weer reizen in Cambodja en Laos.

Terug in India rijden we met de Enfield de “Grand trunk road” van Delhi via de gouden tempel van Amritsar naar Lahore in Pakistan en verder tot bijna de Afghaanse grens. Ondertussen zijn we nog via de Karakoram Highway naar de grens met China geweest door het ruige Karakoram gebergte. We rijden om Afghanistan heen via Quetta naar Iran, wat we ervaren als het meest gastvrije land dat we ooit hebben meegemaakt.

Via het Koerdische gedeelte van Turkije naar het Syrië van Bashar al-Assad en het Libanon van de extremen naar Jordanië.

Na 16 maanden en 20.000 kilometer met z’n twee op een oude Engelse motor komen we weer terug in Nederland.

01 – Eindelijk op weg

Oma geeft ons honderd gulden om op weg nog wat lekkers voor te kopen, en bied aan dat ze het bedrag verdubbeld als we thuis zullen blijven. Niet iedereen is blij dat we onze droom gaan volgen, maar steunen ons wel op weg naar het onbekende…..

02 : Met de Trans Siberische spoorlijn door Rusland

2 dagen in een trein om in Moskou te komen, en daarna 5 dagen in de trein Azië in.

03 : Eindeloze vlaktes van Mongolië

Wat doe je als je midden in een woestijn sta, en de diesel van de bus is op… Dan ga je natuurlijk als een echte mongool verder op het paard.

04: China

Twee dagen achter elkaar in het zelfde restaurant op de zelfde manier iets bestellen, en twee keer totaal iets anders krijgen. Hoe spreek je het nou uit als je thee wilt? chai, chaii, chaai, chhai, chài, chái, châi, chãi, chaäi, chaåi, chaì, chaí, chaî, chaï….

05 : Hoog(s)tepunt van de reis…..Tibet

De eerste dagen moeten we zeer wennen aan de 4000 meter waar Lhasa zich op bevind. Alle spullen moeten we een keer open maken om te ontluchten, want door het luchtdrukverschil (640mBar i.p.v. 1014 in Nederland) staat alles bol (zelf de ‘Vacuüm’ verpakte dingen) en is het balletje van de deodorant uit de fles geschoten. Wij lopen de straat heen en weer, en ploffen weer in bed van vermoeidheid. We hebben een licht gevoel in ons hoofd, en alle bewegingen zijn te zwaar. Alsof Els het niet moeilijk genoeg had met de hoogte, ligt ze ook nog een paar dagen in bed door een acute voedselvergiftiging. Het lokale eten is erg saai, maar er groeit ook niets op deze extreme hoogte. In een restaurant met Nederlandse eigenaren was de patat met mayonaise de boosdoener. De gevaren op reis zitten op de plekken waar je het ‘t minst verwacht.